Pejzaż Południa 2005 - Galeria Pyzmat - ZPAP




Sprawowanie indywidualnego mecenatu artystycznego w dzisiejszych czasach jest zjawiskiem rzadko spotykanym. Minęły czasy papieży-sponsorów, czy władców i arystokracji fundujących dzieła sztuki na swoją chwałę. Dziś mecenat artystyczny sprawują raczej firmy, czy instytucje; „solowe” sponsorowanie jest mniej powszechne. Ale jednak się zdarza.

Krzysztof Musiał może uchodzić za inicjatora pewnych działań artystycznych i osobę - jak się wyraża - chcącą pomóc artystom. Tym bardziej, że sam sztuką od dawna się interesuje, jest również kolekcjonerem. Chęć pomocy i - cóż tu dużo mówić - przebywania z artystami - jawi się w jego przypadku jako naturalna potrzeba.

Minione wakacje były drugimi, w czasie których zaprosił artystów „w plener” zorganizowany przez siebie w Toskanii i Prowansji, miejscach, w których mieszka.
Dobór ośrodków, z których pochodzą artyści nie ogranicza się do jednego miejsca, choć trzeba przyznać, że ich zdecydowana większość pochodzi jednak z Krakowa. Nie wynika to jednak z góry narzuconego „zawężenia”; raczej ze znajomości środowiska i artystów skupionych właśnie w Krakowie. Sam Krzysztof Musiał przyznaje, że na wszelkie propozycje jest otwarty. Zapraszając uczestników pleneru kieruje się w dużej mierze własnymi upodobaniami artystycznymi oraz wyborami profesorów uczelni artystycznych, którzy zapraszają do współpracy studentów.

Owocem ubiegłorocznego pleneru były prace malarskie. W tym roku „repertuar” poszerzono o rzeźbę, a także ceramikę. Powstałe ponad czterdzieści dzieł oglądać można na wystawie poplenerowej w Galerii Pryzmat w Krakowie.
Zaproszenie grupy artystów do Prowansji i Toskanii na wspólne działanie artystyczne może być ciekawym eksperymentem. Będąc w tym samym miejscu, w tym samym czasie, dysponując podobnymi w gruncie rzeczy tematami, powstać mogą prace zupełnie różne, tak pod względem formalnym jak i treściowym. Tendencje współczesnego malarstwa odwołują się do różnych źródeł - impresjonizmu, koloryzmu, uproszczonego realizmu. 
Powstała podczas pleneru kamienna rzeźba Czesława Kałużnego pt. "Oko Cyklopa", została w Vellano, natomiast wykonana 1:1 makieta - Oko Cyklopa bis - eksponowana jest w Galerii.
To nie jedyna rzeźba - kolejna, wykonana z piaskowca, jest dziełem Barbary Falender. Swoje miejsce zdobyła także ceramika. Talerze-tonda wykonywane przez Antoninę Grzegorzecką noszą portrety kogutów, lisów, dam w papilotach i innych barwnych stworzeń.

Planem p. Musiała jest kontynuowanie tradycji podobnych plenerów - atrakcyjnych tak dla uczestników jak i organizatora - przez kolejne lata.
Wystawie towarzysz katalog, w którym zamieszczono eseje na temat pobytu artystów „w plenerze” pisane przez Artura Tanikowskiego i Krzysztofa Lipkę, oraz wspomnienia i biogramy uczestników „programu”. 


Artyści biorący udział w plenerze:

Prowansja: Grzegorz Bednarski, Artur Kapturski, Jakub Morgasiński, Przemysław Nizio, Julian Nowicki, Juliusz Słomka, Mariusz Drohomirecki, Artur Tanikowski (historyk sztuki).

Toskania: Barbara Falender, Antonina Grzegorzewska, Czesław Kałuży, Gabriela Miłowska, Robert Sarlej.


  
 
     
 

 Artyści biorący udział w wystawie:
   
    

 

Grzegorz Bednarski

Urodził się w 1954 roku w Bydgoszczy. W latach 1975 - 1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w pracowni prof. Jana Szancenbacha, gdzie uzyskał dyplom w 1980 roku i rozpoczął pracę pedagogiczną. W 1995 roku objął pracownię rysunku na tymże Wydziale, by od 1998 roku, jako profesor krakowskiej ASP, prowadzić pracownię malarstwa. W latach 1981 - 1989 brał aktywny udział w ruchu kultury niezależnej, zdobywając uznanie krytyki za swe prace malarskie, poruszające w ekspresyjnej, dramatycznej formie problematykę egzystencjalno-metafizyczną. Obok malarstwa uprawia rysunek i grafikę.
Twórczość Bednarskiego w latach 1980 - 2004 koncentrowała się głównie wokół cykli: w malarstwie (Wielki metafizyk, 1981; Ni mas ni menos, 1984; Poruszenie z postacią ekstatyczną, 1987 - 1989; Martwa natura dla Dadleza, 1997; Hedonista maluje Ukrzyżowanie, 1998 - 2001; Personifikacje, 1998 - 2003; Popielec, 2001 - 2004); w rysunku (Dom misteriów, 1990; Bajka paryska - Śmiej się dziadku, 1994; Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna, 1996 - 1999; Inferno, 1993 - 2000).

fot.:

Grzegorz Bednarski, Drzwi domu w La Tournavelle, olej na płótnie, 195 x 130 cm.

 

__________________________________________ 


 

Mariusz Drohomirecki


Urodził się w 1958 roku. Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, uzyskując dyplom w pracowni prof. Jana Szancenbacha w 1995 roku.
Uprawia malarstwo i rysunek. Maluje głównie pejzaże oraz portrety przyjaciół i znajomych. Od lat na niewielkich tekturkach maluje autoportrety, stanowiące rodzaj jego artystycznego dziennika.
Otrzymał medal i dyplom Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie - wystawa w Pałacu Sztuki w 1996 r. Jest laureatem Ogólnopolskiego Triennale Autoportretu w Radomiu - Grand Prix w 1997 roku.
Prace artysty znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą.






fot.: Mariusz Drohomirecki, Centrum Les Arcs,
olej na płótnie, 81 x 65 cm.



__________________________________________  


 

Barbara Falender
Urodziła się w 1947 roku we Wrocławiu. Studiowała w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, w pracowni Jerzego Jarnuszkiewicza w latach 1966 - 1972, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w 1972 roku. Wykonuje swoje prace w kamieniu, brązie, epoksydzie i porcelanie; uprawia także rysunek oraz fotografię.





















fot.: Barbara Falender, Bez tytułu, Piaskowiec, 75 cm.



__________________________________________  


 

Antonina Grzegorzewska

Absolwentka Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP (2002). Dyplom Hommage ŕ Koltčs zrealizowany w technikach mieszanych (obrazy ceramiczne, polichromie na drewnie, rzeźba) obroniła z wyróżnieniem. Jej pisemna praca dyplomowa, Monolog złodzieja uciekającego z Luwru z obrazem, miała charakter literacki (promotor dr Agnieszka Morawińska). Specjalizuje się w ceramice. W 1999 roku wykonała polichromie na drewnie (duże formaty) do dekoracji Hamleta w reżyserii K. Warlikowskiego w Teatrze Rozmaitości w Warszawie. Brała udział w kilku wystawach związanych z Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie. Uzyskała wyróżnienie w ogólnopolskim konkursie na nową wizję artystyczną ornatu paschalnego (Poznań 2004). Współpracuje jako projektantka i wykonawca w Instytucie Szkła i Ceramiki w Warszawie. W 2005 roku zadebiutowała jako autorka dramatyczna. Jej monolog pt. On został wystawiony przez Teatr Narodowy w Warszawie (premiera: 29. stycznia 2005). Jest stypendystką Ministerstwa Kultury.


fot.: Antonina Grzegorzewska, Chorążowie Kontrady Jeżozwierza, talerz ceramiczny z angobą, średnica 27 cm.


__________________________________________  


 

Czesław Kałużny

Urodził się w 1970 r. w Łącku. W 1990 roku ukończył Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem. W latach 1997-2002 studiował na ASP w Warszawie. Ma w swym dorobku szereg realizacji artystycznych., wśród nich pracę dyplomową Tramwaj 22 (promotor Grzegorz Kowalski), video-instalację, będąca całodobową interwencją w przestrzeni publicznej tramwajowej linii 22.













Czesław Kałużny, Oko Cyklopa, rzeźba, piaskowiec, oko szklane,
wys. 180 cm.

 

__________________________________________  


 

Artur Kapturski


Urodził się 10. czerwca 1979 roku w Radomiu, absolwent Technikum Energetycznego w Radomiu. W latach 1999 - 2004 studia na Wydziale Nauczycielskim Wychowania Plastycznego w Radomiu; dyplom z wyróżnieniem pod kierunkiem prof. Aleksandra Olszewskiego, aneks z grafiki warsztatowej pod kierunkiem prof. Andrzeja Markiewicza. Od 2003 roku student Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, obecnie w pracowni malarskiej prof. Grzegorza Bednarskiego. Członek grupy artystycznej Benzyna Ekstrakcyjna, działającej w Radomiu w latach 2001 - 2003. Uczestnik kilku wystaw zbiorowych i plenerów malarskich.


fot.: Artur Kapturski, Trzy cyprysy, olej na płótnie, 81 x 100 cm.


__________________________________________  


 

Jakub Margasiński

Urodził się 28. marca 1983 roku w Rzeszowie. Student III roku na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie, w pracowni prof. Grzegorza Bednarskiego.










fot.: Jakub Margasiński, La Tournavelle, olej na płótnie,
81 x 100 cm.

 

__________________________________________  


 

Gabriela Miłowska

Studiowała w warszawskiej ASP w latach 1977 - 1982 na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. T. Dominika i w pracowni prof. J. Tarasina (dyplom - 1982 roku). Aneks z pracowni Tkaniny Unikatowej prof. W. Sadleya. Dwukrotnie otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1990 roku prywatne stypendium Galerie Carlier w Le Touquet we Francji. W latach 1992 - 1993 na zaproszenie Rządu Szwajcarii przebywała jako artysta rezydent w Ligornetto. Od 1993 roku pracuje w Stołecznym Centrum Edukacji Kulturalnej, gdzie prowadzi Galerię Abakus i realizuje także własny program z dziedziny edukacji plastycznej dzieci i młodzieży.







fot.: Gabriela Miłowska, Amor i Hortensja, olej na płótnie, 100 x 81 cm.



__________________________________________  


 

Przemysław Nizio

Urodził się 3. stycznia 1980 roku w Szczebrzeszynie, absolwent Państwowego Liceum Szkół Plastycznych w Zamościu, obecnie student III roku ASP w Krakowie, w pracowni prof. Grzegorza Bednarskiego. Zorganizował 3 wystawy indywidualne i uczestniczył w 8 zbiorowych.
















fot.: Przemysław Nizio, Brama w Les Arcs, olej na płótnie,
70 x 90 cm.

 

__________________________________________  


 

Julian Nowicki

Urodził się 18. października 1981 roku w Bydgoszczy. Absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy. Obecnie studiuje na IV roku ASP w Krakowie, w pracowni prof. Grzegorza Bednarskiego.





fot.: Julian Nowicki, La Tournavelle, olej na płótnie, 80 x 195 cm.

 

__________________________________________  


 

Robert Sarlej

Urodził się w 1971 roku w Lublinie. W roku 1992 ukończył tamże PLSP. W latach 1993 - 1995 studiował wychowanie plastyczne na UMCS w Lublinie, w latach 1995 - 2000 malarstwo na ASP w Poznaniu. Dyplom zrobił w pracowni prof. Jana Świtki oraz w pracowni malarstwa ściennego. 2004 - współpraca z Teatrem Narodowym w Warszawie, realizacja malarstwa ściennego w technice al fresco do scenografii przedstawienia Duszyczka w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego na podstawie poematów Tadeusza Różewicza.

fot.: Robert Sarlej, Domy z góry, olej na płótnie,
89 x 130 cm.

 

__________________________________________  


 

Juliusz Słomka

Urodził się 10. stycznia 1980 roku w Tarnowie, absolwent Liceum Sztuk Plastycznych im. Artura Grottgera w Tarnowie ze specjalnością "technik meblarz artystyczny". Po trzech latach starań rozpoczął studia na Akademii Stuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie; obecnie na trzecim roku malarstwa w pracowni prof. Grzegorza Bednarskiego.
Od 2000 roku współpracuje z grupą twórczą Ruchome Święto artysty dr. Jacka A. Kucaby. Od 2001 roku współtworzy grupę twórczą KONSULTING. Brał udział w wystawach zbiorowych, na koncie ma również wystawy indywidualne.














fot.: Juliusz Słomka, Bez tytułu, olej na płótnie, 130 x 89 cm.

 

 

 


Wystawa czynna do 31 października 2005
________________________________
Tekst i zdjęcia: Jolanta Gumula
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót