Piotr Wachowski - laureat nagrody Kwartalnika EXIT




10 grudnia w Galerii Promocyjnej odbyło się wręczenie nagrody Kwartalnika EXIT i wernisaż malarstwa laureata - Piotra Wachowskiego.
Kontrowersyjne, obrazoburcze prace Wachowskiego znajdują się na granicy epatowania widza i artystycznej analizy sytuacji ludzkości w XX wieku.
Fotorealistyczne obrazy wykonane akrylem, olejem lub w autorskiej technice ultrafioletowej przedstawiają wizerunki postaci historycznych lub parahistorycznych: Hitlera, św. Franciszka, Papieża, policjantów. Ikoniczne wykorzystanie wizerunku Hitlera, czy Papieża wskazuje na zjawisko typowe dla pop-kultury - uwielbienie dla dyktatorów, prezentowanych ironicznie. 
 
Umieszczanie ich wizerunków w sytuacyjnym kontrapoście, np. Hitler i postacie świętych ze średniowiecznych obrazów, czy zwykły, szary człowiek z ulicy, Papież całujący stopy chłopaka z aureolą, w którym domyślać się można autoportretu malarza, demitologizuje ich znaczenie. Ten brak gloryfikacji, obojętność, zeświecczenie to pułapki współczesnej wrażliwości. 
Kiedy można pomyśleć wszystko w kontekście wszystkiego innego, historia, czy hierarchia tracą swoją ustanawiającą wartość. Pozornie nieuzasadnione konfrontowanie ze sobą bardzo wyrazistych bohaterów i prowokowanie absurdalnych, nigdy nie zaistniałych sytuacji ma w sobie wiele z poetyki filmów video Zbigniewa Rybczyńskiego z lat '80, do których najpierw były kręcone backgroundy, a później, w innym miejscu, ludzie, którzy znajdują się na tych tłach. U Wachowskiego nie ma tła, są ludzie.
 
  
  
 
  
Jacek Werbanowski określa cykl obrazów z Hitlerem, jako grę z historią, próbę jej zrozumienia i oswojenia. Być może jest to gra, a jej wynikiem jest uwolnienie od ciągłości rzeczywistości historycznej i politycznej. Tylko, czy jest to wygrana, czy przegrana? Obrazy Wachowskiego bardzo blisko oddają doznania dużej części społeczeństwa, które dużo widzi, rozpoznaje poszczególne postaci kształtujące nasze życie, ale mniej rozumie, jeszcze mniej dba o to i przyjmuje bierna postawę. I dlatego zestawienie Hitlera z Przechodniem jest uprawnione, umysł społeczny daje na to przyzwolenie, bo nie dba o to. Jak nie dba o to, co jest pokazywane w Wiadomościach. Mało kto zdobywa się na refleksję na poziomie ogólniejszym niż prywatność. Właśnie dlatego tematyka, którą obrał Wachowski jest tak niezwykła. Jego obrazy, wykorzystujące ikoniczne wizerunki postaci historycznych, nie przedstawiają sytuacji realnych, jednak są głęboko realistyczne, gdyż są zgodne z naszą percepcją świata. 
 
 
 
  



  Wybrane prace:
 

   
 
 
 
 

   
 Nota biograficzna:

        

Piotr Wachowski.- urodził się w 1976 r. Studia w warszawskiej ASP na Wydziale Malarstwa w latach 1996-2001. Dyplom w 2001 r w pracowni prof. Wiesława Szamborskiego, aneks w pracowni prof. Mirosława Duchowskiego. Uprawia malarstwo sztalugowe i ścienne. Jest współautorem realizacji fresku na czerni Warszawskiego Metra. Od dwóch lat maluje obrazy w opracowanej przez siebie technologii ultrafioletowej. W 2001 r otrzymał stypendium ufundowane przez Mazowieckie Centrum Kultury. Wystawy indywidualne w 2000 r w Muzeum ASP w Warszawie i w 2002 r w Galerii Promocyjnej w Warszawie. Udział w wystawach zbiorowych.
 

      
 
Wystawa czynna do 4 stycznia 2004
      
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl       




Galeria prac


Powrót