Sebastian Krok laureatem Grand Prix Bielskiej Jesieni 2017!

Wernisaż: 2017-11-09 17:00


Laureatem Grand Prix 43. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2017, pod patronem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, został Sebastian Krok z Warszawy, doceniony za zaangażowaną społecznie tematykę i oryginalną formę obrazów. Drugie miejsce przyznano Karolinie Jabłońskiej z Krakowa, posługującej się prostym w kolorze i sugestywnym językiem a trzecie miejsce otrzymała Aleksandra Bujnowska z Warszawy, która skromnymi, ale wyrafinowanymi środkami tworzy w malarstwie prywatną przestrzeń. Wyróżnienia regulaminowe przypadły: Joannie Kaucz (Wrocław), Katarzynie Kukule (Sosnowiec), Markowi Rachwalikowi (Kłomnice), Jolancie Stachyrze (Ostróda) i Radkowi Szlęzakowi (Kraków).

Zwycięzca Bielskiej Jesieni 2017 - Sebastian Krok za zestaw obrazów Amor, Mutter, Welcome - otrzymał Grand Prix - Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 20 tys. zł oraz Nagrodę Dyrektora Galerii Bielskiej BWA w wysokości 10 tys. zł wraz z organizacją wystawy indywidualnej. Artysta maluje obrazy na zużytych, szpitalnych prześcieradłach. Jury przyznało artyście Grand Prix „ za zaangażowaną społecznie aktualną tematykę, dla której znaleziono oryginalną formę, która jest jednocześnie refleksją nad samym medium malarskim, z jego ustalonymi wiekową tradycją kanonami. Jury doceniło także ciekawe pytania zadane przez artystę; czym w malarstwie może być farba, czym podobrazie lub jego kształt, oraz jaka jest ich relacja do zamierzonego przekazu - powiedział przewodniczący komisji konkursowej Jerzy Kosałka.
Członkowie jury tak uzasadniają wybór zestawu obrazów Sebastiana Kroka - Agata Smalcerz: Czym zauroczyli jurorów autorzy prac nagrodzonych? Sebastian Krok - podejmowanym tematem, o dużej wadze i aktualności w pozornie lekkim ujęciu.
Hanna Wróblewska: Polityczność i pewna chropowatość (a nawet „niewygoda”) obrazów Sebastiana Kroka.
Jerzy Truszkowski: Obrazy zostały stworzone przez młodego człowieka o rzadkiej obecnie osobowości bezinteresownego prawdziwego artysty.
Ryszard Ziarkiewicz: Pokazał przemyślane, obskurne, rysunkowe - w sumie lewicowe prace. O włos od dydaktyki i publicystyki. Ale to „na krawędzi” jest tu ciekawe. Zwłaszcza przez formę: płaskie tło, ostry koloryt, rysunkowość-ilustracyjność, ciekawe podłoże preparowane w złożonym procesie.
Nagrodzone obrazy Karoliny Jabłońskiej z Krakowa - laureatki II nagrody w wysokości 20 tys. zł ufundowanej przez Marszałka Województwa Śląskiego - przedstawiają ludzi lub łączące ich relacje. Te płaskie, świadomie naiwne, prymitywistyczne kompozycje kreują skrajnie indywidualny świat alternatywny przesączony specyficznym poczuciem humoru, dziwnością i nutką horroru - tak opisał obrazy Karoliny Jabłońskiej członek jury Ryszard Ziarkiewicz.
Malarstwo Aleksandry Bujnowskiej z Warszawy - laureatki III nagrody w wysokości 10 tys. zł ufundowanej przez Prezydenta Bielska-Białej - to melancholijne pejzaże. Szerokie egzotyczne pejzaże, z charakterystycznymi zwierzętami: gorylami, niedźwiedziem. Albo rozlana szeroko woda, z dwoma mężczyznami w kapeluszach, płynących w łódkach odpychanych długimi kijami od płytkiego dna. Przejmująca cisza wibruje w tych chłodnych pejzażach. Czuje się, że ten świat niedługo zginie, sielanka zostanie zmieciona wdzierającą się wszędzie cywilizacją - charakteryzuje obrazy Aleksandry Bujnowskiej Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA, członek jury Bielskiej Jesieni 2017.

Fundatorami pięciu wyróżnień regulaminowych, po 2 tys. złotych są firmy z Bielska-Białej i regionu, od lat wspierające Bielską Jesień: AQUA SA, FCA Poland SA, LOTOS Terminale, POLMOTORS Sp. z o.o., PRO Sp. z o.o.
Jury tegorocznej Bielskiej Jesieni tworzyli: Hanna Wróblewska - histork sztuki, krytyczka, kuratorka wystaw, dyrektor Zachęty - Narodowej Galerii Sztuki; Jerzy Kosałka - artysta multimedialny, malarz, performer, (przewodniczący jury); Jerzy Truszkowski - malarz, performer, kurator, krytyk sztuki; Ryszard Ziarkiewicz - historyk sztuki, krytyk, kurator; założyciel, wydawca i redaktor naczelny Magazynu Sztuki w Sieci oraz Agata Smalcerz - historyk sztuki, krytyczka, kuratorka wystaw, dyrektor Galerii Bielskiej BWA.

Nagrodą specjalną w formie zakupu obrazu do Kolekcji Sztuki Galerii Bielskiej BWA obdarzono Krzysztofa Piętkę z Katowic. Fundatorem zakupu obrazu Pętla jest kolekcjoner z Bielska-Białej, pragnący zachować anonimowość.

Swoje wyróżnienia przyznało także osiem czasopism i portali z grona patronów medialnych Bielskiej Jesieni: kwartalnik Artluk - Joannę Kaucz z Wrocławia, Pismo Artystyczne Format - Katarzynę Kukułę z Sosnowca; Gazeta Wyborcza Katowice - Dawida Czycza z Krakowa, Magazyn Sztuki w Sieci - Ruę Golbę z Woli Burzeckiej;  Notes na 6 Tygodni - Dominikę Kowynię z Katowic, O.pl Polski Portal Kultury - Emilię Kinę z Krakowa, a Magazyn Szum - Marka Rachwalika z Kłomnic.
Nasze wyróżnienie - redakcji Artinfo.pl - przyznaliśmy Natalii Bażowskiej z Katowic, za to, że za jej obrazem jest jeszcze to "coś" co warto odkryć - i za to, że niczego nie diagnozuje; patrzy przed siebie i widzi więcej.

Zwiedzający wystawę będą mogli zobaczyć wszystkie wybrane obrazy, eksponowane po raz pierwszy od wielu lat w takiej ilości: niemal dwustu prac! Eksponowane w Galerii Bielskiej BWA, ale także w Willi Sixta, XIX-wiecznej, neorenesansowej willi miejskiej, w której kameralnych salach współczesne malarstwo prezentuje się wspaniale – zachęca do zwiedzania Agata Smalcerz, dyrektor Galerii Bielskiej BWA.

Bielskiej Jesieni 2017 towarzyszy katalog, zawierający m.in. barwne reprodukcje 93 obrazów prezentowanych na wystawie finałowej (wybór ze 194 prac eksponowanych na wystawie) oraz teksty krytyczne jurorów biennale.

Bielska Jesień jest ogólnopolskim konkursem malarstwa organizowanym od 55 lat. W tym roku jury obejrzało 2.989 prac 700 artystów. Wystawie finałowej biennale towarzyszyć będą spotkania, warsztaty, wykłady i konkursy.



Galeria prac


Powrót