Supernova - brytyjska abstrakcja geometryczna




Najnowsza wystawa w Bunkrze Sztuki prezentuje powstałe w ostatnim dziesięcioleciu prace artystów brytyjskich, którzy w sposób bardziej lub mniej zdecydowany odwołują się do nurtu abstrakcji geometrycznej początku XX w.
Niektórzy z nich korzystają z technik cyfrowych, używając ich jako nowych instrumentów w odkrywaniu zagadnień przestrzennych i architektonicznych. W ten sposób dokonują „refiguracji stylu w nowej epoce”. 
Inni artyści posługują się ironicznymi (o wydźwięku optymistycznym bądź odwrotnie) odwołaniami do abstrakcji z początków XX w.
Jak mówi Caroline Douglas – kurator wystawy – „w epoce postindustrialnej coraz częściej architekci, urbaniści i artyści tworzą nowe wizje sposobów, w jakie społeczności mogą porządkować swoje architektoniczne otoczenie, aby odzwierciedlało ono i wspierało nową rzeczywistość społeczną i gospodarczą”. 
Jane i Louise Wilson prezentują na ekranach plazmowych cztery filmy wideo pt. „Monument”, wykorzystując rzeźbę Victora Pasmore przeznaczoną dla powojennego nowego miasta, mającą je zdobić, a opływającą obecnie strumieniem śmieci i straszącą zdewastowaną powierzchnią.
Richard Wright porzucił płótno jako konwencjonalny podkład i wykonuje przestrzenne malowidła zawsze w reakcji na architekturę.
Phillip Allen igra z perspektywą. Lśniące powierzchnie obrazów Saray Morris odzwierciedlają paradoksalnie nieprzejrzyste, szklane elewacje siedzib wielkich korporacji. 
Gary Hume w sposób abstrakcyjny przedstawia widok drzwi z St. Bartholomew’s Hospital w Londynie, nawiązując do swoich wcześniejszych wielkoformatowych prac przedstawiających geometryczne struktury drzwi instytucji.
Obrazy Toby’ego Zieglera to ekstremalna, centralna perspektywa, matematyczna precyzja, estetyką nawiązująca do gier komputerowych. 
Jedynym trójwymiarowym dziełem jest „Stable Black” Liama Gillicka. 
Małe, malowane na przedmiocie codziennego użytku – gazecie, prace Tony’ego Swaina, nawiązują do płynących codziennie przez nasze życie informacji.
Z kolei prace Johna Wooda i Paula Harrisona są zawsze filmowane w czystym, białym sześcianie. 
Obraz Haluka Akakçego to język bieli na bieli, nieustannie przesuwające się geometryczne reliefy.
Dan Norton stosuje animację cyfrową, angażując aktywność widza, który zaczyna grać dotykając myszy na pulpicie. 
Wernisaż rozpoczął jego performance - za pomocą dodanej konsoli „obsługiwał na żywo” dzieło.


  
 
 
     

      
 Wybrane prace:
 

 

Philip Allen, Shallow Level Sequence
(Studio Version II) 2004,
olej na desce, 152.4 x 121.9 cm,
dzięki uprzejmości The Approach w Londynie
Keith Coventry, Nunhead Estate 1992,
olej na płótnie, drewno, szkło, 147 x 85.6 cm, British Council
   
Liam Gillick Stable Block #1 2001,
almunium i plexiglas, 240 x 240 x 240 cm,
British Council
Toby Patterson Festival Park 2003,
akryl na panelach i papierze, fragment pomalowanej ściany, 300 x 400,
British Council
   
Tony Swain The Academy of Video Repair 2004, gwasz, 35 x 58 cm, British Council Richard Wright Untitled Figure 1 2002,
silicon na papierze, 84 x 104 cm
Gagosian Poster Edition , Edition number 8/30,
British Council
   
Richard Wright Untitled Figure 3 2002,
silikon na papierze, 54.5 x 77 cm,
Gagosian Poster Edition , Edition number 8/30,
British Council
Toby Ziegler I’m Ready for Love 2002,
akryl, 175 x 261 cm, British Council
   
John Wood and Paul Harrison, 66.86 2004, projekcja DVD, British Council Sarah Morris Capital 2000,
projekcja filmowa I DVD,
dzięki uprzejmości Jay Jopling / White Cube w Londynie
   
Haluk Akakce, Mr Butterfly 2004,
projekcja DVD, kolekcja artysty.
Dzięki uprzejmości The Approach Gallery
Haluk Akakce, Mr Butterfly 2004,
projekcja DVD, kolekcja artysty.
Dzięki uprzejmości The Approach Gallery
   
Dan Norton Ablab 2003-4,
projekcja interaktywna, British Council
Dan Norton Ablab 2003-4,
projekcja interaktywna, British Council
   


 

    
Wystawa czynna do 29 maja 2005
 
Tekst: Jolanta Gumula
Zdjęcia: Jolanta Gumula, Archiwum Bunkra Sztuki
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl 
  



Galeria prac


Powrót