Włodzimierz Pawlak - Galeria Art NEW media




Włodzimierz Pawlak w natarciu. Tak można by pomyśleć w związku z kolejną stołeczną wystawą artysty. Po ekspozycji w Milano czas przyszedł na Art NEW media. W obu przypadkach wystawa artysty to rozważania o kolorach. Najnowsza ekspozycja stanowi dywagacje o bieli, którą Pawlak utożsamia z „tajemniczym źródłem światła i energii”. Artysta pisze, że "biel to wszystko co widzi. Nie ma nic więcej. Biel to ostateczność". 

Na wystawie znalazły się obrazy i rysunki z różnych okresów twórczości artysty, a także rzeźby - obiekty, tworzące niewielką instalację, która odnosi się m.in. do relatywizmu czasu. Są wśród prezentowanych prac reliefowe "Dzienniki", "Notatki o sztuce", a także prace pojedyncze, nie związane ściśle z żadnym z tworzonych przez lata cykli artysty. 

Włodzimierz Pawlak, jeden z najbardziej znanych członków Gruppy, w trakcie przynależności do niej realizował koncepcje oparte na ekspresji figuratywności. Jednak już w połowie lat 80. wykonał zwrot do struktur znacznie spokojniejszych i abstrakcyjnych. Najistotniejszym zapisem tego zwrotu był obraz "Polacy malują flagę narodową" z 1989 r., gdzie temat jeszcze zaangażowany, potraktowany został w sposób formalny znany z tworzonych już wówczas "Dzienników": bardzo prywatnego abstrakcyjnego zapisu emocji autora. Od tego czasu Pawlak kontynuuje swoją wypowiedź artystyczną, koncentrując się na aspektach czysto malarskich, swoją twórczością i komentarzami wchodząc w przestrzeń filozofii sztuki. "Dzienniki" rozwija w różny sposób, część z nich to kompozycje na płótnie, malowane monochromatycznie, przeważnie białe z szarymi znakami notacji pisma, inne są rysunkami ołówkowymi na papierze, kolejne obiektami w formie gablotek, zawierającymi zużyte przedmioty: tubki po farbach, pędzle, resztki ołówków, bilety, pudełka po zapałkach. "Dzienniki" są w dorobku Pawlaka niewątpliwie dokonaniem najwybitniejszym, w najpełniejszy sposób także mówiącym o istocie jego twórczości, z jego silną potrzebą multiplikacji i wejściem w najbardziej podstawową strukturę malarstwa.

Obok licznie prezentowanych na wystawie "Dzienników" znalazły się też "Notatki o sztuce" realizowane poprzez bezpośrednie wyciśnięcie farby z tuby na płótno, będące "gęstą", a co za tym idzie bardziej poddającą się osobistej decyzji artysty, formą action painting, tworzącą skomplikowane arabeski struktur, będące kolejną czystą wypowiedzią o istocie materii malarskiej.
 

 
 
 
 
 
 

 Wybrane prace:
   
    

 


  

     
  



 
  
 Nota biograficzna: 

        

Włodzimierz Pawlak (ur. 1957 r.) w latach 1980-1985 studiował na Wydziale Malarstwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni Rajmunda Ziemskiego. W latach 1982-1992 członek niezależnego ugrupowania artystów "Gruppa" (Paweł Kowalewski, Ryszard Grzyb, Jarosław Modzelewski, Marek Sobczyk i Ryszard Woźniak), współwydawca pisma "Oj dobrze już". Od 1986 r. wykłada na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 1988 toku do dziś, tworzy cykl "Dzienniki", równolegle do którego powstają "Notatki o sztuce" i "Obrazy o sztuce". Zajmuje się malarstwem, rzeźbą, poezją i prozą. W 1990 r. zdobył Grand Prix na festiwalu Malarstwa w Cagnes-sur-Mer.

Wystawa czynna do 31 lipca 2007

________________________________
Tekst: Agnieszka Gniotek
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót