Zbigniew Pronaszko (1885-1958) - Muzeum Narodowe w Krakowie
Okres dwudziestolecia międzywojennego wykształcił w Polsce dwie drogi malarstwa: awangardę i kolorystów. Awangarda łączyła wiele wpływów, prądów, kierunków artystycznych i ugrupowań, gdzie forma przewyższała kolor. Koloryści z kolei odwoływali się do tradycyjnego malarstwa europejskiego, główny nacisk kładąc dla odmiany na kolor. Dwie te postawy artystyczne połączył Zbigniew Pronaszko, dzieląc je między okresy swej twórczości.
Początkowo dał się poznać jako artysta współtworzący grupę Formistów – pierwsze polskie awangardowe ugrupowanie artystyczne. Jego Akt stał się ikoną tego stylu. W sali „Awangarda” przedstawiono prace studenckie oraz obrazy, rzeźby, grafiki, akwarele i projekty scenograficzne z okresu zaangażowania Pronaszki w ruch formistyczny. Wśród obrazów znajdują się m.in. wczesne kompozycje powstałe pod wpływem Jacka Malczewskiego. Na uwagę zasługują rzeźby, wśród których projekt pomnika Adama Mickiewicza dla Wilna należy do najważniejszych prac pomnikowych dwudziestolecia międzywojennego.
W sali „Koloryści” ukazano malarstwo artysty po roku 1922, kiedy porzucił na rzecz koloru kubizujący, oparty na linii sposób kształtowania formy. Pronaszko zaczął wówczas budować formę za pomocą koloru. W latach następnych podejście do problemu koloru ulegało u niego różnym przeobrażeniom i stało się przedmiotem eksperymentów formalnych. Wysiłki te uczyniły go jednym z najwybitniejszych polskich kolorystów.
Muzeum Narodowe w Krakowie ma największą kolekcję prac Pronaszki. Wreszcie to wykorzystało, aby pokazać je zwiedzającym. Kolekcja obejmuje 97 obrazów olejnych, 20 rzeźb oraz ponad 500 prac na papierze, w tym akwarele, rysunki i kilka grafik. Wśród rysunków znajdują się liczne szkicowniki, projekty scenograficzne, projekty polichromii i druków, szkice przygotowawcze do rzeźb i pomników.
Zbiór obejmuje wszystkie okresy twórczości artysty, począwszy od studiów, a skończywszy na dziełach, których tworzenie przerwała śmierć malarza. Kilka obrazów i rzeźb eksponowanych jest stale w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku Muzeum Narodowego w Krakowie.
Pronaszko należy do jednego z najwybitniejszych twórców burzliwego okresu, jakim było kształtowanie się nurtów awangardowych w sztuce polskiej.
Wystawie towarzyszy album: Światosław Lenartowicz, Zbigniew Pronaszko.
Powrót
Początkowo dał się poznać jako artysta współtworzący grupę Formistów – pierwsze polskie awangardowe ugrupowanie artystyczne. Jego Akt stał się ikoną tego stylu. W sali „Awangarda” przedstawiono prace studenckie oraz obrazy, rzeźby, grafiki, akwarele i projekty scenograficzne z okresu zaangażowania Pronaszki w ruch formistyczny. Wśród obrazów znajdują się m.in. wczesne kompozycje powstałe pod wpływem Jacka Malczewskiego. Na uwagę zasługują rzeźby, wśród których projekt pomnika Adama Mickiewicza dla Wilna należy do najważniejszych prac pomnikowych dwudziestolecia międzywojennego.
W sali „Koloryści” ukazano malarstwo artysty po roku 1922, kiedy porzucił na rzecz koloru kubizujący, oparty na linii sposób kształtowania formy. Pronaszko zaczął wówczas budować formę za pomocą koloru. W latach następnych podejście do problemu koloru ulegało u niego różnym przeobrażeniom i stało się przedmiotem eksperymentów formalnych. Wysiłki te uczyniły go jednym z najwybitniejszych polskich kolorystów.
Muzeum Narodowe w Krakowie ma największą kolekcję prac Pronaszki. Wreszcie to wykorzystało, aby pokazać je zwiedzającym. Kolekcja obejmuje 97 obrazów olejnych, 20 rzeźb oraz ponad 500 prac na papierze, w tym akwarele, rysunki i kilka grafik. Wśród rysunków znajdują się liczne szkicowniki, projekty scenograficzne, projekty polichromii i druków, szkice przygotowawcze do rzeźb i pomników.
Zbiór obejmuje wszystkie okresy twórczości artysty, począwszy od studiów, a skończywszy na dziełach, których tworzenie przerwała śmierć malarza. Kilka obrazów i rzeźb eksponowanych jest stale w Galerii Sztuki Polskiej XX wieku Muzeum Narodowego w Krakowie.
Pronaszko należy do jednego z najwybitniejszych twórców burzliwego okresu, jakim było kształtowanie się nurtów awangardowych w sztuce polskiej.
Wystawie towarzyszy album: Światosław Lenartowicz, Zbigniew Pronaszko.
Powrót