TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Powstawanie fotografii z cyklu Fotosekwencje
1987
trzy odbitki żelatynowo-srebrowe, 32,5 x 25,7 cm (34 x 27 cm) - każda,
sygn. "Zbigniew Tomaszczuk", dat. i tytuł na odwrocie każdej odbitki
vintage
Komentując wystawę Zbigniewa Tomaszczuka Obrazy, które pamiętam z przeszłości (Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa, 1999), Marek Grygiel opisał artystę jako permanentnie "poszukującego odpowiedzi na pytania, jakie pojawiają się na granicy wzajemnego oddziaływania i relacji poszczególnych metod rejestracji obrazu". Prezentowana praca jest właśnie jednym z takich "fotograficznych performances" Tomaszczuka, które jak pisze Grygiel, "stawiają pytania o to, czy dokumentalne zapisy rzeczywistości są nimi w istocie. Czy dotychczasowa wiara w obiektywność zapisu dokonanego fotograficznie czy elektronicznie jest jeszcze nadal do podtrzymania".
Wystawy: Ślad, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa (1990); L’Annee de L’Est, Musée de l’Élysée, Lozanna, Szwajcaria (1990); Urzekająca paralaksa. Fotografia i jej obrazy, Muzeum Narodowe w Poznaniu (2015).
Publikacja: Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii (Kropka, 2003).
Inne egzemplarze tej pracy znajdują się w zbiorach Musée de l’Élysée w Lozannie, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie.
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Photography in the Making from the Photosequences series
1987
three gelatin silver print, 32.5 x 25.7 cm (34 x 27 cm) - each,
signed "Zbigniew Tomaszczuk," dated and titled on the reverse of each print
vintage
In his comment on Zbigniew Tomaszczuk’s exhibition Images I Remember from the Past (Mała Galeria ZPAF-CCA, Warsaw, 1999), Marek Grygiel describes the artist as being on a permanent "search for answers to the questions that come up in the area where the different image taking and reproduction methods interact with one another." The work presented here is an example of such "photographic performances" by Tomaszczuk, who, as Grygiel writes, "asks whether documentary photographs depicting reality are actually what they are meant to be, and whether our previous trust in the objectivity of the photographic or electronic image is sustainable."
Exhibitions: Trace, Mała Galeria ZPAF-CCA, Warsaw (1990); L’Annee de L’Est, Musée de l’Élysée, Lausanne, Switzerland (1990); The Charming Parallax: Photography and its Images, National Museum in Poznań (2015).
Publication: Awareness of the Frame: Comments on the Aesthetics of Photography (Kropka, 2003).
Other prints of this photograph are in the collections of Musée de l’Élysée in Lausanne, and the Museum of the History of Photography in Cracow.
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Odbicie (A, B, C) z cyklu Sekwencje
1988
trzy odbitki żelatynowo-srebrowe, 23,2 × 19,7 cm (24,2 × 20,8 cm) - każda,
sygn. "Zbigniew Tomaszczuk", dat. i tytuły na odwrocie każdej odbitki
vintage
W publikacji Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii (Kropka, 2003) Tomaszczuk pisze, że jednym ze środków, jakie posiada fotografia jako autonomiczna dziedzina sztuki, jest "kadr fotograficzny, tworzący samodzielną rzeczywistość, wyrwaną z kontekstu otoczenia rzeczywistość fotograficzną". Tę uważność artysty na możliwości i pojemność medium odzwierciedla też jego twórczość, w której nie raz podejmuje grę z obrazem - przykładem jest prezentowany tryptyk.
Fotografie znajdują się na okładce książki Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii.
Wystawy: Ślad, Mała Galeria ZPAF-CSW, Warszawa (1990); L’Année de l’Est, Musée de l’Elysée, Lozanna, Szwajcaria (1990).
Inne egzemplarze tych prac znajdują się w kolekcji Musée de l’Elysée w Lozannie.
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Reflection (A, B, C) from the Sequences series
1988
three gelatin silver prints, 23.2 × 19.7 cm (24.2 × 20.8 cm) - each,
signed "Zbigniew Tomaszczuk", dated and titled on the reverse of each print
vintage
In the publication Awareness of the Frame. Comments on the Aesthetics of Photography (Kropka, 2003), Tomaszczuk claims that one asset which photography has as an autonomous discipline is the "photographic frame, which creates an independent reality, taken out of the context of the surroundings." Tomaszczuk’s sensitivity to the potential and capacity of the medium is also reflected in his art, in which he often plays games with the image, as in this triptych.
These photographs are reproduced on the cover of the book Awareness of the Frame. Comment on the Aesthetics of Photography.
Exhibitions: A Trace, Mała Galeria ZPAF-CCA, Warsaw (1990); L’Année de l’Est, Musée de l’Elysée, Lausanne, Switzerland (1990).
Another prints of these photographs are owned by Musée de l’Elysée in Lausanne.
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
1988
fotokolaż, serigrafia na papierze gazetowym, 60 × 50 cm, z naklejoną odbitką żelatynowo-srebrową 10 × 15 cm,
sygn. i dat. na przodzie
unikat
vintage print
Praca należy do serii kolaży, na które składają się prace wykonane w technice serigrafii z dołączoną do nich czarno-białą fotografią. Artysta wykonywał nadruk na codzienne, banalne w swej warstwie merytorycznej ówczesne gazety. Przedstawionym w ten sposób wizerunkiem kobiety poruszał kwestię jej roli w społeczeństwie w czasach PRL-u. Praca prezentowana była na wystawie indywidualnej Tomaszczuka w Małej Galerii ZPAF-CSW, Warszawa (1988), a komentarz do niej autorstwa Marcina Giżyckiego znalazł się w katalogu towarzyszącym wystawie.
Kilka prac z cyklu opublikowano w Antologii fotografii polskiej 1839-1989 Jerzego Lewczyńskiego (Lucrum, 1999).
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
1988
photo collage, serigraph on newsprint paper sized 60 × 50 cm, with 10 × 15 cm gelatin silver print pasted onto it,
signed and dated on the front
unique object
vintage print
The work comes from a series of collages made with the serigraph technique, with a black-and-white print mounted on them. The artist printed the image onto a newspaper page, with all its banality in content terms. By presenting a woman in this way, he commented on the role of women in society at the time of the Polish People’s Republic.
The work was shown at Tomaszczuk’s individual exhibition in Mała Galeria ZPAF-CCA, Warsaw (1988), and was mentioned by Marcin Giżycki in the catalogue of the exhibition.
Several works from the series were reproduced in Lewczyński’s An Anthology of Polish Photography 1839-1989 (Lucrum, 1999).
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Fotografia barwna, papier, 40 x 50 cm; sygn., dat. i opis, na odwrocie; odbitka autorska, edycja: 3/5 +2 ap.
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Hommage`a Canaletto, 2009/2010
fotografia barwna, wydruk atramentowy pigmentowy, 39,5 × 30 cm, sygnowana na odwrocie ołówkiem, nalepka autorska na odwrocie oprawy; odbitka autorska, nakład: 2/6
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Hommage`a Canaletto, 2009/2010
fotografia barwna, wydruk atramentowy pigmentowy, 39,5 × 30 cm, sygnowana na odwrocie ołówkiem, nalepka autorska na odwrocie oprawy; odbitka autorska, nakład: 2/6
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
fotografia barwna, papier HP Matte Litho-realistic, atrament HP Vipera, 29,5 x 39,5 cm; sygn. na odwrocie ołówkiem; odbitka autorska, nakład: 2/6
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
fotografia barwna, papier HP Matte Litho-realistic, atrament HP Vivera, 29,5 x 39,5 cm; sygn. na odwrocie ołówkiem; odbitka autorska, nakład: 2/6
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
zestaw 3 fotografii, fotografie czarno-białe, brom, papier
32 x 25 cm (wymiar każdej fotografii)
u dołu passe-partout (ołówkiem) l.d.: Zbigniew Tomaszczuk, śr.: Odbicie - sekwencja A/B/C, p.d.: 1988, na odwrocie sygn., oraz opis (ołówkiem); odbitka autorska, nakład: nieokreślony, vintage print
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Powstanie obrazu fotograficznego, 1987/1988
zestaw 3 fotografii, fotografie czarno-białe, brom, papier
32,4 x 25,5 cm, (wymiar każdej fotografii);
u dołu passe-partout (ołówkiem) l.d.: Zbigniew Tomaszczuk, śr.: Powstanie obrazu fotograficznego sekwencja A/B/C, p.d.: 1987, na odwrocie sygn. oraz opis (ołówkiem); odbitka autorska, nakład: nieokreślony, vintage print
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
fotografia barwna, transfer polaroidowy, papier akwarelowy,
24 x 34 cm (arkusz);
sygn., dat. (ołówkiem): Zb. Tomaszczuk 96;
odbitka autorska, nakład: 1/1
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Warszawa Śródmieście ` 00 z cyklu Sweet Polska, 2004
fotografia barwna, papier fotograficzny Kodak PP,
50 x 40 cm (arkusz);
na odwrocie oprawy naklejka autorska oraz sygn. (ołówkiem); odbitka autorska
nakład: 2/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Warszawa Śródmieście `04 z cyklu Sweet Polska, 2004
fotografia barwna, papier fotograficzny Kodak PP,
50 x 40 cm (arkusz);
na odwrocie oprawy naklejka autorska oraz sygn. (ołówkiem); odbitka autorska,
nakład: 2/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Paralaksa czasu - Schodzący po schodach, 2007
fotografia barwna, papier fotograficzny Kodak Professional Endura, 50 x 70 cm; naklejka autorska na odwrocie odbitki oraz oprawy; odbitka autorska, nakład: 2/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Paralaksa czasu - Przesieka seria A, 2007
fotografia barwna, papier fotograficzny Kodak Proffesional ENDURA (z nośnika cyfrowego), 70 x 50 cm; naklejka autorska na odwrocie i na oprawie; odbitka autorska, nakład: 2/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Gdańsk - z cyklu Sweet Polska, 2002
fotografia barwna, papier Kodak PP, 40 x 50 cm;
sygn. ołówkiem na odwrocie odbitki oraz opisany na naklejce na odwrocie oprawy;
odbitka autorska, nakład: 2/15
cena wywoławcza: Wykup abonament
TOMASZCZUK Zbigniew (ur. 1949, Września)
Warszawa Stare Miasto I - z cyklu Sweet Polska, 2002
fotografia barwna, papier światłoczuły Kodak PP, 50 x 40 cm;
sygn. ołówkiem na odwrocie odbitki oraz opisany na naklejce na odwrocie oprawy;
odbitka autorska, nakład: 2/15
cena wywoławcza: Wykup abonament