Bogusław Szwacz - Galeria w Willi Struvego




8 grudnia w galerii prowadzonej przez Marię i Andrzeja Ochalskich otwarto wystawę nestora polskiego malarstwa Bogusława Szwacza. Artysta to wyjątkowy. Sztukę uprawia od lat trzydziestych ubiegłego wieku. Jest jednym z prekursorów polskiej sztuki abstrakcyjnej i twórcą oryginalnej teorii estetycznej. Profesor Bogusław Szwacz wraz z najbliższymi, przyjaciółmi i miłośnikami jego sztuki przybył na uroczystość otwarcia wystawy. Wernisaż miał wspaniałą, niepowtarzalną oprawę. W hołdzie dla artysty chór Rubikon z Józefowa zaśpiewał pięknie i wzruszająco. Dzieci dały koncert klasyki: Gaude Mater Polonia, utwory Chopina, Schuberta, Dvoraka i Monsalvatge. Występ chóru prowadzonego przez Annę Vranową przy akompaniamencie na fortepianie Konstancji Kawalla-Kosiec nagrodzono gorącymi brawami. Reprezentatywne dzieła artysty pochodzące z ostatniego półwiecza, eksponowane są w salach na parterze wilii Struvego. Wszystkie prace pokazane na wystawie przeznaczone są do sprzedaży. Właściciele galerii zapraszają oczywiście wszystkich miłośników sztuki do odwiedzenia wystawy, nie tylko potencjalnych nabywców. A ci ostatni powinni się spieszyć, bo już pierwszego dnia sprzedano kilka prac. Ceny są bardzo atrakcyjne!


  

 

                            


      
 Wybrane prace:
 

   
     
 
 
     

 
  
 
 Nota biograficzna:

        
 
Bogusław Szwacz urodził się 27 marca 1912 r. w Leżajsku. W latach 1924-1930 uczył się w Liceum Krzemienieckim. Pobierał też naukę malarstwa u Władysława Galimskiego. W 1939 ukończył (z wyróżnieniem) krakowską ASP, której został wykładowcą po wojnie. Od 1946 r. wykładał w krakowskiej ASP, a od 1948 r. w warszawskiej ASP. W 1983 r. otrzymał tytuł profesora sztuk plastycznych. W drugiej połowie lat 40-tych wystawiał z Grupą Młodych Plastyków. W 1947 wyjechał do Paryża, był stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki. W Paryżu przystąpił do grupy "Le Surréalisme Révolutionnaire". W 1948 wrócił do Warszawy, związał się z Klubem Młodych Artystów i Naukowców, jego prace prezentowane były na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej (1948/49). Uczestniczył w niemal wszystkich oficjalnych wystawach okresu socrealizmu. Przystał do koncepcji tzw. Ars-Horme (Sztuki Poruszania Wyobraźni), oryginalnej i jednej z nielicznych ogólnych teorii sztuki zaistniałych współcześnie w Polsce. Od 1956 r. tworzył teorię Ars-Horme.Jej założenia ogłosił w manifeście artystycznym na plenerze w Osiekach w 1977 r. Odzwierciedleniem tej teorii są jego prace plastyczne, które odwołując się do natury, tradycji, kultury i wiedzy mają przemówić do wyobraźni widza i pogodzić go ze światem zewnętrznym. W 1955 r. porzucił malarstwo figuratywne dla abstrakcji. Działał aktywnie w środowiskach awangardowych; wystawiał, miedzy innymi: Na II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (1957 i 1959), Galerii Krzywe Kolo w Warszawie (1962 i 1963), W I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu (1965), Sympozjach "Złotego Grona" w Zielonej Górze (1973 i 1976). Miał wystawy indywidualne m.in. w warszawskich galeriach: Zachęcie (1954, 1978); Kordegardzie (1987), Studio (1992, 1993); krakowskiej Galerii Krzysztofory (2003); Galerii Marii Ochalskiej w Wilii Struvego (2004) poznańskiej Galerii Piekary (2004). Otrzymał nagrody w konkursie malarskim im. J. Spychalskiego (I nagroda w 1974 i wyróżnienie w 1975).
____________________ 

Wszystkie prace prezentowane na wystawie przeznaczone są do sprzedaży.
zobacz katalog wystawy i pełną ofertę sprzedaży 

    
Wystawa czynna do 31 grudnia 2004
  
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl           



Galeria prac


Powrót