Jan Dobkowski - malarstwo w Galerii K. Bocheńskiej




Od 16 grudnia przestrzeń Galerii Klimy Bocheńskiej jest zapełniona pracami Jana Dobkowskiego. Znany i ceniony artysta, choć za granicą kojarzony raczej pod nazwiskiem Dobson, mówi, że pokazuje to co chce, kiedy chce i u kogo chce, więc możemy być pewni, że to nie przypadek, że Uniwersum - akrylowe, wielkoformatowe obrazy na płótnie i akwarele oraz niezwykły rysunek ołówkiem Eros są wystawiane właśnie teraz, właśnie w tym miejscu.
Dojrzały i świadomy twórczo artysta podejmuje dwa tematy, jednak sam sposób malowania jest odrębnym tematem, bogatym w znaczenia. A więc najpierw o treści treści, a potem o treści formy.
 
Dobkowski tworzy bardzo odważne, hiperboliczne rysunki erotyczne. Rysunki, nawet jeśli są one namalowane pędzlem na płótnie. Wyolbrzymione penisy i piersi spełniające przeróżne funkcje, rozrastające się nawet do elementów krajobrazu, znajdujące się w różnych miejscach ciała ludzi różnej, niekoniecznie właściwej płci są w swej stylistyce i sprośnej, fantazyjnej dowcipności pokrewne z mało znanymi rysunkami Salvadora Dalego o tej samej tematyce.
Pokazywany po raz pierwszy niezwykły rysunek wykonany na kilkumetrowym zwoju łączonych kartek papieru przedstawia kilkadziesiąt par uprawiających miłość w najróżniejszych pozycjach na gigantycznym penisie. Kamasutra na XXI wiek?
 

Dobkowski od wielu lat posługuje się linią, która stała się już jego znakiem rozpoznawczym. Uległa ona wielu przekształceniom w ciągu lat, będąc swoistym językiem artysty i manifestem jego postawy ideowo - twórczej. W kulturze linia jest uniwersalnym symbolem przekraczania skończoności, a także drogi. 
Właściwy tylko Dobkowskiemu sposób rysowania kreski, brak swiatłocienia, płaskość sytuuje jego prace między ilustracjami a abstrakcją. 
Uniwersum i miłość to dla artysty dwa aspekty tego samego, wyrażone linią - trzecim elementem uzupełniającym triadę Jedności Dobkowskiego. Jest to nieskończoność przejawiająca się w skończoności, wieczność zaklęta w chwili, wielość tworząca harmonijna jedność. Według artysty siłą scalającą człowieka z kosmosem jest popęd seksualny, będący naczelną zasadą życia, jego niezmienialnym prawem i najwyższym wyrazem chwały. 
 
Jak pisze Krzysztof Lipka: w tym świecie wszystko się przenika, pulsuje w miłosnym rytmie, żyje ze sobą w symbiozie, każdy stwór udziela we własnym wnętrzu miejsca innym żyjątkom, a każdy żywioł zawiera w sobie inny żywioł.
 
 
Erotyczne Uniwersum, Uniwersum Erosa wyrażone za pomocą linii - ogromnej ilości punktów dążących do nieskończoności wyraża szczęśliwość świata zjednoczonego miłosnym uniesieniem.

      
    

  
 
 Nota biograficzna:

        
 
Jan Dobkowski - urodził się w 1942 w Łomży. Ukończył warszawska ASP w 1962 roku w pracowniach J. Studnickiego i J. Cybisa. W 1967, wraz z J Zielinskim zorganizował w Klubie Medyka w Warszawie wystawę „Neo-Neo-Neo”. Na jego obrazach pojawiały się tylko cztery kolory: czerwony, zielony, błękitny i żółty. „Podwójna Dziewczyna”, obraz namalowany w 1968 - jest jego pierwszym dziełem zielono-czerwonym, obecnie jest częścią kolekcji muzeum Guggenheim. W 1972 J. Dobkowski wyjeżdża do Nowego Jorku. W 1980 powstał cykl obrazów i rysunków „Erotikon”, później „Nadzieja i Mrok” oraz „Albo - albo”. Zabronione przez cenzurę prace z okresu stanu wojennego charakteryzuje pesymizm: „Złe przeczucie”, „Zaduszki”, „Pogrzeb”, pamięci księdza Jerzego Popieluszki.
Stypendysta Kościuszko Foundation w Nowym Jorku. 
Zwycięzca Nagrody Pamięci C.K. Norwida. Zwycięzca Nagrody Pamięci J.Cybisa. Honorowe obywatelstwo Łomży.

      
 
Wystawa czynna do 20 stycznia 2004
     
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl     




Galeria prac


Powrót