Michał Slezkin - BIOSFERA - wystawa malarstwa




Drugi wernisaż w młodej galerii Fabryka Trzciny potwierdza, że Klima Bocheńska uważnie wybiera ambitną sztukę przepełnioną sensem.
Biosfera Michała Slezkina, to cykl wielkoformatowych akwareli na papierze, będących zapisaniem energii artysty w swoistym systemie łagodnych, zaokrąglonych linii. 
   
 
  
    
  
   
 
  
Slezkin przyjmuje nietypową postawę twórczą zwróconą ku obserwacji siebie. Jest to obserwacja w pewien sposób bezstronna, biologiczna, wyłączająca nadmierny psychologizm. A kiedy przestaje władać psychika, człowiek zaczyna funkcjonować w znacznie potężniejszym systemie - kosmosie. Odczuwa wtedy siebie w relacji do wszechświata, poddanego tym samym wielkim cyklom, co przyroda. W niej zachodzą pewne przemiany pod wpływem oddziaływania ciał kosmicznych. I człowiek jest na nie wrażliwy, jednak dla niego istnieją przede wszystkim inne wpływy zewnętrzne, związane z kulturą, sztuką, innymi ludźmi, naturą. Można reagować na nie mechanicznie, bądź poddawać je refleksji i próbować je ukierunkować. Jednak, żeby wzrosła świadomość, potrzebna jest obserwacja siebie.
  
Slezkin z pokorą człowieka będącego malutką cząstką wszechświata obserwuje swoje reakcje. Wykorzystuje najpowszechniejszy, a jednocześnie niezrozumiały mechanizm ludzki - to, że niematerialne bodźce (muzyka, uczucia, przeżycia, postrzeżenia) wywołują w nas organiczną, chemiczną reakcję ciała. Jego prace są dziennikiem tych obserwacji. Wyłania się z nich koncepcja człowieka jako mikrokosmosu - skończonego w sobie, lecz niepoznanego- starającego się w każdym momencie utrzymać dynamiczną równowagę z makrokosmosem.
Etapem wstępnym do tego rodzaju tworzenia jest wyczyszczenie siebie z indywidualnego postrzegania i zjednoczenie z uniwersalną energią duchową. Ta łączność wynika z organicznego rezonansu powstającego w trakcie wyciszenia i kontemplacji. Źródłem tej sztuki jest wewnętrzny wymiar Życia.
  
 
Znana jest historia powstania malowidła na suficie Sali Dharmy w buddyjskiej świątyni Myoshinji w Kioto. Opat tego klasztoru poprosił malarza o stworzenie obrazu smoka. Malarz przyjął zlecenie, jednak nigdy nie widział smoka i nie wiedział jak go namalować. Wtedy opat poradził mu, aby stał się tym smokiem, przekształcił w niego, zamiast posługiwać się konwencjonalnym wzorcem. Malarz zaszył się w swoim pokoju i długo koncentrował swe myśli na smoku. Gdy się nim stał, poczuł, że musi go namalować, gdyż smok w jego wnętrzu przynaglał go, by wyraził jego formę. 
Prace Slezkina przedstawiają duchową jakość świata, korzystając z jego fizycznego przejawu, jednak nie czyniąc go treścią przekazu. 
   
 
 
  

      
 Wybrane prace:
 

   
 
  
 
 
 

  
 Nota biograficzna:

        
 

 
Michał Slezkin -
urodzony 12 lipca 1960 w Warszawie. Studia na ASP w Warszawie na wydziale grafiki w latach 1982- 1989. plakat w pracowni Profesora Macieja Urbańca, malarstwo w pracowni Teresy Pągowskiej. Tworzy wielkoformatowe prace na papierach w technice akwarelowej, oleje oraz obiekty wielowymiarowe w żywicach syntetycznych. Zajmuje się również grafiką użytkową i reklamową, sięgając po nowe techniki multimedialne.
  
Pierwsza indywidualna wystawa artysty odbyła się w galerii „Brama” w 1985 roku. W 1990 wystawa w Galerii Promocyjnej, a następnie w 1991 prace Slezkina prezentowane były na wystawach w Pradze i Budapeszcie, w ramach programu Ministerstwa Spraw Zagranicznych. W 1994r. odbyła się wystawa instalacji multimedialnych w Saint Tropez. 


 

      
 
Wystawa czynna do 23 listopada 2003
   
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl 




Galeria prac


Powrót