PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
fotografia czarno-biała, papier fotograficzny (odbitka żelatynowo-srebrowa); 21 x 31,5 cm (w świetle passe-partout); sygn., dat. I opisana u dołu: A PYRAMIDE, PHOTOSYNTESE, K. PRUSZKOWSKI 1985; vintage print
* droit de suite
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
8 MANNEQUINS DE L'AGENCE CHRISTA MODELING, PHOTOSYNTHESE', 1975 r.
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 27,5 x 23 cm,
opisany i sygnowany na przodzie
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 25 x 36,6 cm, sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'SYNAGOGA WARSZAWSKA FOTOSYNTEZA K PRUSZKOWSKI 89',
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
'8 MANNEQUINS DE L'AGENCE CHRISTA MODELING, PHOTOSYNTHESE', 1975
gelatin silver print on Baryta paper, 27.5 x 23 cm
described and signed on the front
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
gelatin silver print, vintage print on Baryta paper, 25 x 36.6 cm
signed, dated and described at the bottom: 'SYNAGOGA WARSZAWSKA FOTOSYNTEZA K PRUSZKOWSKI 89'
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
Rząd Premiera Mazowieckiego, 1989 r.
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier fotograficzny, 37 x 25 cm (w świetle passe-partout)
opisany i datowany u dołu: 'RZĄD PREMIERA MAZOWIECKIEGO FOTOSYNTEZA 89''
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
Prime minister Mazowiecki's government, 1989
gelatin silver print, vintage print on photographic paper,37 x 25 cm (without frame)
described and dated at the bottom: 'RZAD PREMIERA MAZOWIECKIEGO FOTOSYNTEZA 89'
described on the reverse: 'LE GOUVERNEMENT DE MAZOWIECKI'
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
18 Victoires de Samothrace. Louvre. Paris. Fotosynteza 1988
z cyklu Fotosynteza
1988/1991
odbitka żelatynowo-srebrowa, 45 x 30,5 cm (52,5 x 38,5 cm),
sygn. "KPruszkowski", dat. i tytuł na przodzie
Fotografia wykonana została autorską techniką Pruszkowskiego polegającą na wielokrotnym fotografowaniu tego samego motywu, by w efekcie uzyskać "obraz syntetyczny". Sposób ten wykorzystuje artysta, fotografując przeróżne motywy: pejzaże, portrety, ale też właśnie - jak w prezentowanej pracy - znane dzieła sztuki. Obraz przedstawiający rzeźbę Nike z Samotraki z paryskiego Luwru jest jedną z najbardziej znanych w cyklu Fotosynteza.
Praca wielokrotnie wystawiana w kraju i za granicą oraz wielokrotnie publikowana w opracowaniach dotyczących fotosyntezy.
Inne egzemplarze tej pracy znajdują się w zbiorach: Muzeów Narodowych w Warszawie i Wrocławiu, Musée de l’Élysée w Lozannie, WM Photography Gallery w Amsterdamie.
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
18 Victoires de Samothrace. Louvre. Paris. Photosynthesis 1988
from the Photosynthesis series
1988/1991
gelatin silver print, 45 x 30.5 cm (52.5 x 38.5 cm),
signed "KPruszkowski," dated and titled on the front
Pruszkowski produced this work using his own original technique whereby he photographs the same motif over and over again to obtain a synthetic image. The motifs he explores in his art range from landscapes to portraits to famous works of art, as is the case here. The picture of the Nike of Samothrace sculpture from the Louvre is one of the best-known works from his Photosynthesis portfolio.
This picture has been widely shown in Poland and abroad, and reproduced in many books and catalogues featuring Photosynthesis.
Other prints of this photograph are in the collections of the National Museums in Warsaw and Wrocław, Musée de l’Élysée in Lausanne, WM Photography Gallery in Amsterdam.
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
The Rolling Stones. Brian, Mick, Keith, Bill and Charlie, 2010
odbitka żelatynowo-srebrowa, 17 × 26 cm (w świetle passe-partout)
sygn., dat. i tytuł na przodzie: THE ROLLING STONES. BRIAN, MICK, KEITH, BILL and CHARLIE. KPRUSZKOWSKI 2010
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
Warszawa. Pałac Kultury. Fotosynteza
1989/1992
odbitka żelatynowo-srebrowa, 45 × 30,7 cm (49,3 × 35 cm),
sygn. "KPruszkowski", dat. i tytuł na przodzie
vintage
Prezentowana fotografia jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych w twórczości Pruszkowskiego. Należy do cyklu, który artysta wykonał na zamówienie prestiżowego szwajcarskiego miesięcznika kulturalnego "DU" do tematycznego wydania poświęconego Warszawie w przełomowym okresie przemian ustrojowych. Fotografię opublikowano w nr. 2 w lipcu 1990 r. pod tytułem Warschau. Der einer Geschichte (Warszawa. Początek historii). Zdjęcie w pełnym kadrze zostało wybrane z reportażu na okładkę czasopisma.
Praca wielokrotnie publikowana i wystawiana, m.in.: CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (1990); Muzeum Nadwiślańskie, Kazimierz Dolny (1990); Muzeum Narodowe, Warszawa (1993); Muzeum Narodowe, Wrocław (1994).
Inny egzemplarz tej fotografii znajduje się w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
Warsaw. The Palace of Science and Culture. Photosynthesis
1989/1992
gelatin silver print, 45 × 30.7 cm (49.3 × 35 cm),
signed "KPruszkowski", dated and titled on the front
vintage
This work is one of the most easily recognisable photographs in the artist’s oeuvre. It comes from a series made for the prestigious Swiss cultural journal DU - for its thematic issue about Warsaw during the post-1989 political and economic changes. The pictures were published in Issue 2 (July 1990), under the title Warschau. Der einer Geschichte (Warsaw. The Beginning of a History), with the featured photograph reproduced - in its uncropped version - on the cover of the journal.
The work has been widely reproduced and exhibited, including: CCA Ujazdowski Castle, Warsaw (1990); The Vistula Museum, Kazimierz Dolny (1990); The National Museum in Warsaw (1993); The National Museum in Wrocław (1994).
Another print of this photograph is owned by the National Museum in Wrocław.
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
Alexandre de Paris, L’ombre d’Alexandre (Aleksander Paryża, Cień Aleksandra) z cyklu Alexandre
1978
dwie odbitki żelatynowo-srebrowe, 18,8 × 28 cm (21,5 × 29 cm), 18,8 × 28 cm (22 × 28,5 cm),
sygn., dat. i tytuł na przodzie
vintage prints
Praca była, ujętym przez Pruszkowskiego w konceptualne ramy, sygnałem egzystencjalnym sensu ludzkiego istnienia, podmiotowości bezdomnego, jego anonimowej obecności i śladu nieobecności w rozwiniętych cywilizacjach współczesnego świata. Po latach artysta tak tłumaczy okoliczności powstania tych fotografii: "Pierwszą motywacją, jak dla wielu fotografów zajmujących się modą, fotografią użytkową, czy dziennikarską, było fotografowanie czegoś, co nikogo nie interesuje i nie wiąże się ze światem konsumpcji i pieniądza, któremu fotografia jest w swej ogromnej części podporządkowania. Zainteresowanie się pojedynczym bytem i przejęcie się jego nic nie znaczącym zniknięciem, wynikało z wątpliwości dotyczących funkcjonowania społeczeństwa totalnie konsumpcyjnego".
Fotografie wielokrotnie wystawiane.
Wybrane publikacje: Liberation, Sandwich (Nr 21, 19/04/1980); Jerzy Lewczyński, Antologia fotografii polskiej 1839-1989 (Lucrum, 1999).
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
1978
two gelatin silver prints, 18.8 × 28 cm (21.5× 29 cm), 18.8 × 28 cm (22 × 28.5 cm),
signed, dated and titled on the front
vintage prints
This conceptual work by Pruszkowski was an existential signal of the meaning of human existence, the subjectivity of a homeless man, his anonymous presence and traces of absence in the highly developed civilizations of the modern world. After years, the artist explains the circumstances in which the photographs were made as follows: "as for many photographers dealing with fashion, commercial or journalist photography, the primary motivation was to photograph something no one is interested in and is not associated with the world of consumption and money, to which photography is largely subservient to. Taking interest in a single human being and caring about his meaningless disappearance was a result of my doubts concerning the functioning of society, which is fully oriented to consumption."
Photographs have been widely exhibited.
Chosen publications: Liberation, Sandwich (Issue 21, 19/04/1980); Jerzy Lewczyński, An Anthology of Polish Photography 1839-1989 (Lucrum, 1999).
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
Sphinx.Aleksandrie (Fotosynteza), 1989/1992
fotografia czarno-biała
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier
24 x 35,7 cm
sygn., dat. i opis na przodzie
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
1996
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 30,4 x 44,7 cm (41 x 53,8 cm),
sygn., dat. i tytuł na odwrocie
Artysta od lat 80. tworzy fotografie przy pomocy własnej metody zwanej fotosyntezą. Wykonując wiele ujęć tego samego obiektu, widoku, osoby lub sytuacji, w krótkich odstępach czasowych zyskuje obraz zwracający się w swej formie ku malarstwu. Pruszkowski tak wspomina okoliczności powstania prezentowanej fotografii: "W zimie 1996 roku zostałem zaproszony do pokazania moich fotografii fotosyntetycznych w Kanadzie. Zapytałem, korzystając z okazji, co w okolicy ma najbardziej kanadyjski charakter i nadawałoby się do zdjęć w fotosyntezie. Polecono mi słynną Szkołę Oficerską Kanadyjskiej Królewskiej Policji Konnej, znajdującą się w oddalonej o 250 km Reginie. Ponieważ zima 1996 okazała się być zimą stulecia, samochód jechał ze stosowną przepisową prędkością miałem 5 godzin na fotografowanie białej drogi, na tle białej kanadyjskiej równiny...".
Publikacja: Mistrzowie polskiego pejzażu. Almanach fotograficzny (Fine Grain, 2000).
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
1996
gelatin silver print, 30.4 x 44.7 cm (41 x 53.8 cm),
signed, dated and titled on the reverse
Since the 1980s, the artist has been making photographs using his own method known as photosynthesis. By capturing multiple shots of the same object, view, person or situation at short time intervals, Pruszkowski manages to produce images with painting-like qualities. This is how he recollects taking this photograph: "In the winter of 1996, I was invited to show my photosynthetic photographs in Canada. Taking the opportunity, I asked the organisers about a place in their vicinity that would be most typical of Canada and would be best suited for my photosynthetic photographs. They recommended the famous Royal Canadian Mounted Police Academy in Reginia, lying 250 miles away from the town I was to stay in. Because the winter of 1996 was a "winter of the century," the car was moving slowly, at the prescribed speed, so I had 5 hours to photograph the white road against the background of the white Canadian plain..."
Publication: Masters of Polish Landscape. A Photographic Almanac (Fine Grain, 2000).
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
Laurence à Kazimierz (Fotosynteza)
1992/1993
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 45 x 30,7 cm,
sygn., dat. i opis na przodzie
Fotografia zrealizowana w Kazimierzu nad Wisłą metodą fotosyntezy, która stała się wizytowką artystyczną Pruszkowskiego. Polega na nakładaniu na siebie zdjęć o zbliżonej tematyce. Uzyskane w ten sposób obrazy zostają pozbawione wyrazistego konturu, zostają odrealnione. Według Pruszkowskiego w przeciwieństwie do nudnej fotografii w "monopozie", fotosynteza, czyli fotografia w "multipozie" jest systemem, w którym na jednym obrazie fotograficznym możemy pokazać równocześnie wiele rzeczy, które bądź są podobne w swej formie, lub też mają ze sobą związek myślowy. Artysta przez spojrzenie warstwowe chce przełamać rutynowy, powierzchowny ogląd rzeczy i zmusić widza do spojrzenia poza fizyczną powierzchnię analizowanego przedmiotu.
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
Laurence à Kazimierz (Photosintesis)
1992/1993
gelatin silver print, 45 x 30.7 cm,
signed, dated and described on the front
Pruszkowski took this photograph in Kazimierz nad Wisłą using the photosynthesis method, which became emblematic of his work. The method involves superimposing photographs with a similar theme onto one another. The resultant works are deprived of clear contour and become unreal. As Pruszkowski says, unlike boring "mono-pose" photographs, a photosynthesis or a "multi-pose" photograph is a system which shows, within a single image, a number of things that are either similar in form or have something in common in conceptual terms. By seeing reality through multiple layers the artist rejects the routine, superficial perception of things and forces the viewer to look beyond the physical surface of the object being scrutinised.
cena wywoławcza: Wykup abonament
PRUSZKOWSKI Krzysztof (ur. 1943)
INCREDIBLE MEETING - OBAMA & OSAMA
2011
photosynthesis, gelatin silver print, 55 x 38 cm (59 x 44 cm),
signed, dated and described on the front
The work was made in May 2011 during Obama`s visit to Poland. At the time, Pruszkowski showed it in the window display of the Fotosynteza Gallery in the European Hotel in Warsaw. In 2013, he also exhibited it in a display window opposite the US Embassy in Warsaw. The work was removed after protests from the owner of the window, who considered Pruszkowski`s gesture to be a provocation.
The photosynthesis method consists in superimposing photographs with a similar motif on one another. The resultant works are deprived of clear contour and become unreal. As Pruszkowski says, unlike boring "mono-pose" photographs, a photosynthesis or a "multi-pose" photograph is a system which shows, within a single image, a number of things that are either similar in form or have something in common in conceptual terms. By seeing reality through multiple layers the artist rejects the routine, superficial perception of things and forces the viewer to look beyond the physical surface of the object being scrutinised.
estimate: 3500 - 5000 zł
cena wywoławcza: Wykup abonament